Vervoer en logistiek

Vervoer en logistiek

In België hebben de belangrijkste productie-eenheden van ons bedrijf een ideale ligging langs waterwegen. Dit is met name het geval voor de Knauf-fabriek in Engis in de regio rond Luik, die aan de Maas ligt, en de fabriek in Wielsbeke in de regio rond Kortrijk, die langs het kanaal Roeselare-Leie ligt. Deze bijzonderheid stelt ons al jaren in staat om met succes het vervoer van onze goederen langs de binnenwateren te ontwikkelen. Wij vervoeren jaarlijks meerdere duizenden tonnen grondstoffen, gerecycleerde grondstoffen en afgewerkte producten of halffabricaten langs de rivieren en kanalen van ons land.

Wij beschikken daarvoor over een vloot van vier binnenvaartuigen van telkens ongeveer 1200 ton, die uitsluitend varen om onze eigen goederen te vervoeren. Vanuit dat oogpunt werden er laad- en loskades ontworpen en aangelegd om rekening te houden met de bijzonderheden van onze installaties. Sinds kort voeren wij ook gips en gipsplaten toe aan een distributieplatform dat wij in samenwerking met de Haven van Brussel hebben opgericht, om onze groothandelsklanten in de buurt van dit centrum te bedienen.

In 2016...

Vervoerde Knauf 422.289 ton (half)afgewerkte producten en ruwe materialen per boot. Dat betekent in de praktijk 325 transporten over het water (1.300 ton per boot) en dus ruim 14.000 vrachtwagens minder op de baan.

Boottransport Knauf Blue from Knauf Belgium on Vimeo.

In 2015...

Hebben wij op die manier meer dan 210 000 ton grondstoffen gelost, die voornamelijk uit Duitsland kwamen. We hebben ook bijna 75 000 ton halffabricaten vervoerd, van onze vestiging in Engis naar die in Wielsbeke. Ten slotte hebben we ook iets minder dan 40 000 ton afgewerkte producten op pallets naar verschillende leveringsplaatsen in België en in Nederland vervoerd, wat goed is voor een stijging van bijna 50 % in vergelijking met 2014. In totaal gaat het voor het jaar 2015 om bijna 325 000 ton materialen die langs waterwegen werden vervoerd, om het equivalent van 13 000 vrachtwagens op onze wegen uit te sparen.

Uiteindelijk dragen onze inspanningen op het gebied van vervoer en logistiek elk jaar bij aan de ontlasting van onze autowegen en aan de beperking van de uitstoot van een aanzienlijke hoeveelheid CO2.